Cecilie Manz er udråbt til et af dansk møbeldesigns store nye talenter, og hun blev i 2004 belønnet med Den Danske Designpris og et arbejdslegat fra Statens Kunstfond.
Cecilie Manz' design er på én gang sanseligt, betagende og meget brugbart. Hun er designeren, der åbner vores sanser for de hverdagsting, vi ofte omgå uden nærmere eftertanke. Hvorfor kan tøjet ikke hænge på et træ (Tøjtræ, 2000), eller hvorfor sidder vi ikke på en stige (Stige Hochacht, 1999)? Cecilie Manz' formål er ikke blot at lave et nyt produkt, men at finde ind til selve årsagen og funktionen i produktet. Det er i omsorgen for det enkle, at det nye design opstår i en kombination af skulpturel skønhed, overraskelse, humor - og ikke mindst høj formgivningsmæssig kvalitet og anvendelighed.
Cecilie Manz' design går i dialog med brugeren og opfordrer til glæde og aktivitet, f eks når brugeren selv skal samle Micado Bord, som blev belønnet med Den Danske Designpris i 2004 og også er en del af Museum of Modern Arts permanente samling.
Udstillingen i Dansk Design Center er en rejse gennem Cecilie Manz' designproduktion, som spænder vidt: Møbler, smykker, tasker, opbevaringskasser, lamper og skulpturer. Arbejdsprocessen fra idé til form er vist med tegninger, skitser, prototyper, modeller og færdige produktioner.
Citater:
- Cecilie Manz: "Et projekt kan tage sit udgangspunkt i selv den mest undseelige situation i hverdagen, idèen bearbejdes og tager fysisk form. En del genstande forbliver stående som eksperimenter eller skulpturelle tanker, andre konkretiseres videre og vender tilbage til hverdagen i form af et funktionelt redskab."
- Kurator Henrik Most: "Jeg vil vove en karakteristik af hendes virke som værende nænsomt indhyllet i det enkelt skønne, som vækker en følelse af frihed, sikkerhed og lethed."
Om Cecilie Manz
Cecilie Manz (f 1972) er uddannet fra Danmarks Designskole i 1997. I 1997 arbejdede hun på professor Y. Wiherheimos tegnestue i Helsinki. I 1998 startede hun som selvstændig i København under navnet Manz Lab.
Cecilie Manz har udstillet verden over, f eks med 'Northern Lights' på MDS-G Miyake Design Studio Gallery i Tokyo (2004), 'Living in Motion' på Vitra Design Museum i Basel (2002), ' Stafet' på Dansk Design Center og på Form Design Center i Malmø (2003), 'B + C Manz in Conversation' på Centrum Goed Werk i Belgien (2001), 'Snedkernes Efterårsudstilling' på Det Danske Kunstindustrimuseum (2000-2003) og Dansk Design Center (2004), 'Planken Ud' I + II på Det Danske Kunstindustrimuseum (1999 + 2003).
En bordplade og tre ben. Ingen skruer, ingen hængsler, ingen pynt. Det prisbelønnede bord Micado er helt rent i sit udtryk - og typisk for den unge, men allerede internationalt anerkendte Cecilie Manz' design.
- Jeg lægger vægt på enkelhed og umiddelbarhed. Min arbejdsmetode er først at se helt åbent på begrebet, f.eks. "bord". Jeg gør mig umage med at komme til bunds i, hvilke funktioner, det skal leve op til. Så giver jeg idéerne fuld skrue i starten, men efterhånden som de tager form, minimerer jeg så meget som muligt, siger Cecilie Manz.
Cecilie Manz er datter af to keramikere, og er vokset op med respekten for håndværk. Hun holder af at arbejde i træ, og ville egentlig gerne have haft en snedkeruddannelse.
- I stedet har jeg udviklet et godt og inspirerende samarbejde med en, som laver mine prototyper. Det giver mig mulighed for at bruge kræfterne på noget andet, siger hun.
Selv om Micado på mange måder skiller sig ud fra klassikerne i dansk design, kan hun godt forestille sig, at de vil komme til at optræde side om side.
- Folk i dag er meget åbne for at kombinere nyt og gammelt. Jeg kan sagtens se Micado som jokeren i et nydeligt hjem - gerne sammen med en sort Børge Mogensen-sofa
Se hjemmesiden www.manzlab.dk
Arne Jacobsen, Piet Hein, Hans J. Wegner, Design