Share
Design virksomheden raun® satser på vækst selvom 2008 var et hårdt år. raun® skal stille og roligt arbejde sig ind i Skandinavien over de næste 3 år, og udnytte den helt specielle situation verden står i. Erfaringer fra Danmark viser nemlig lige nu, at der er iværksættere i markedet, selvom de fleste klager rundt omkring. Og netop muligheder, frem for begrænsninger, er iværksætternes dagsorden. Iværksætterne, som ikke gider høre på beklagelser i al evighed. De vil åbne butikker i en tid hvor andre holder sig væk, fordi de får unikke vilkår, som formentlig aldrig kommer igen. Det betyder for raun® at godt gammeldags købmandskab får ekstra stor betydning. Virksomhedens stifter og indehaver Michael Raun udtaler "I den nuværende situation kan både developere og udlejere samt iværksættere og virksomheder med et franchisekoncept, hjælpe sig selv. Det eneste det kræver, er forståelse for anderledes kreativ tænkning i alle led, så eksempelvis vores franchisetagere kan komme i gang med åbning af en ny butik. Butikkerne skal kunne overleve på 1/4 af den normale omsætning og med kun 25% vækst fra år 1 til 2, hvor raun® normalt vokser med 80-95%. Så kan de komme igennem 2010-11 uden problemer vurdere Michael Raun og fortsætter "Når udlejere med tomme butiksejendomme på de rigtige beliggenheder, accepterer at udleje på markant forbedrede vilkår, kan de på lang sigt få en god aftale og bedst af alt, de slipper for tomme lejemål".
 
raun® har som konceptholder, skåret helt ind til benet, så omkostningerne er minimeret markant i forhold til tidligere. I mange tilfælde er det halv pris at komme i gang og oven i kommer så noget nær nul husleje i en opstartsperiode. "Vi må jo alle forholde os til markedet som det er" - siger en optimistisk Michael Raun. Og noget tyder på det er forskellen mellem fiasko og succes. For indtil videre ser det ud til, at raun® har en ny butik på vej i Vejle til åbning sommeren 2009, og flere er på vej.
 
Markant stærkere brand.
At raun® vil være førende i Skandinavien på design sofaer i 2012 er ikke bare smarte ord. I 2008 er investeret et millionbeløb i en ny imagekampagne, som allerede nu virker (se 4 vedhæftede annoncer). En sikker og langsom vækst samtidig med en markant udvidelse af raun® mærkets opbygning, skal sikre man kommer hen til målet. Det kræver en vis portion is i maven, men vi har masser af kunder i butikkerne til at underbygge vores tro på fremtiden. Når de igen begynder at købe mere, så vil det være fantastisk med en velfungerende butik, åbnet på vilkår man aldrig kommer i nærheden af igen i opgangstider" siger Michael Raun og fortsætter " Dem der udnytter det, står stærkt senere".
 
En stærk organisation
raun® er i modsætning til mange af konkurrenter i branchen, en meget lille organisation med langvarige stærke kompetencer og hvor der igennem 2008 er skåret kraftigt i det overskydende fedt. Det betyder uendeligt meget for konkurrencesituationen, at man har en levende og tilpasningsdygtig organisation. Det betyder også, at franchisetagerne får lavere indkøbspriser og skarpere udsalgspriser fordi raun® ikke har det indtjeningsbehov, som større organisationer. "Jeg vægter det som en enorm fordel, at vi er små. Vi kan bevæge os i den retning markedet ønsker meget hurtigt og med lave driftsomkostninger, ligesom lagrene ikke bugner af usælgelige varer" siger Michael Raun.
 

Kvaliteten skal følge med
Og netop blæksprutter i organisationen, som kan varetage flere opgaver gør forskellen. De stærke virksomheder har brug for, at være det sted hvor de bedste mennesker arbejder, for det er mennesker, som gør forskellen. Det samme gør sig gældende i kvaliteten af produkterne. Igennem de senere år, har mange firmaer slækket på kvaliteten og kun arbejdet med at skabe værdi i mærkerne. raun® er anderledes fordi man holder fast i basis kvaliteten og udelukkende gør det bedste. Fra 1. Januar 2009 er fabriksgarantien på en sofa øget til 25 år, hvilket også er uset i branchen.
 
Trafikken er steget med 30% i forhold til 2008
raun® investerede i 2008 massivt i tilblivelsen af en imagekampagne som er større og meget omfattende end nogen andre i branchen. Kampagnen omfatter 4 film og 4 reklamefotos, baseret på 3 af kernehistorierne i Rauns virksomhed. Kampagnen har allerede vist op til 30% bedre besøgstal i butikkerne målt på januar 2009 i forhold til samme periode 2008. Det er jo flot set i lyset af den krise verden befinder sig i. Der er i hvert fald ingen tvivl hos stifter Michael Raun om fremtiden.

"Raun butikker i den rette størrelse, åbnet på købmandsmæssige gode betingelser og med de rette folk ved styrpinden, har en stor fremtid foran sig.