raun® har som konceptholder, skåret helt ind til benet, så omkostningerne er minimeret markant i forhold til tidligere. I mange tilfælde er det halv pris at komme i gang og oven i kommer så noget nær nul husleje i en opstartsperiode. "Vi må jo alle forholde os til markedet som det er" - siger en optimistisk Michael Raun. Og noget tyder på det er forskellen mellem fiasko og succes. For indtil videre ser det ud til, at raun® har en ny butik på vej i Vejle til åbning sommeren 2009, og flere er på vej.
Markant stærkere brand.
At raun® vil være førende i Skandinavien på design sofaer i 2012 er ikke bare smarte ord. I 2008 er investeret et millionbeløb i en ny imagekampagne, som allerede nu virker (se 4 vedhæftede annoncer). En sikker og langsom vækst samtidig med en markant udvidelse af raun® mærkets opbygning, skal sikre man kommer hen til målet. Det kræver en vis portion is i maven, men vi har masser af kunder i butikkerne til at underbygge vores tro på fremtiden. Når de igen begynder at købe mere, så vil det være fantastisk med en velfungerende butik, åbnet på vilkår man aldrig kommer i nærheden af igen i opgangstider" siger Michael Raun og fortsætter " Dem der udnytter det, står stærkt senere".
En stærk organisation
raun® er i modsætning til mange af konkurrenter i branchen, en meget lille organisation med langvarige stærke kompetencer og hvor der igennem 2008 er skåret kraftigt i det overskydende fedt. Det betyder uendeligt meget for konkurrencesituationen, at man har en levende og tilpasningsdygtig organisation. Det betyder også, at franchisetagerne får lavere indkøbspriser og skarpere udsalgspriser fordi raun® ikke har det indtjeningsbehov, som større organisationer. "Jeg vægter det som en enorm fordel, at vi er små. Vi kan bevæge os i den retning markedet ønsker meget hurtigt og med lave driftsomkostninger, ligesom lagrene ikke bugner af usælgelige varer" siger Michael Raun.

Kvaliteten skal følge med
Og netop blæksprutter i organisationen, som kan varetage flere opgaver gør forskellen. De stærke virksomheder har brug for, at være det sted hvor de bedste mennesker arbejder, for det er mennesker, som gør forskellen. Det samme gør sig gældende i kvaliteten af produkterne. Igennem de senere år, har mange firmaer slækket på kvaliteten og kun arbejdet med at skabe værdi i mærkerne. raun® er anderledes fordi man holder fast i basis kvaliteten og udelukkende gør det bedste. Fra 1. Januar 2009 er fabriksgarantien på en sofa øget til 25 år, hvilket også er uset i branchen.
Trafikken er steget med 30% i forhold til 2008
raun® investerede i 2008 massivt i tilblivelsen af en imagekampagne som er større og meget omfattende end nogen andre i branchen. Kampagnen omfatter 4 film og 4 reklamefotos, baseret på 3 af kernehistorierne i Rauns virksomhed. Kampagnen har allerede vist op til 30% bedre besøgstal i butikkerne målt på januar 2009 i forhold til samme periode 2008. Det er jo flot set i lyset af den krise verden befinder sig i. Der er i hvert fald ingen tvivl hos stifter Michael Raun om fremtiden.
"Raun butikker i den rette størrelse, åbnet på købmandsmæssige gode betingelser og med de rette folk ved styrpinden, har en stor fremtid foran sig.