Hans Sandgren Jakobsen er møbeldesigner og skaber nye møbler til en ny tid. Han er lidt af de gamle hæderkronede møbelarkitekter Wegner, Jacobsen, Koch, Kjærholm, Bernt, Thygesen o.a. Alle har de lavet smukke konservative produkter, men sammen med forbrugernes manglende mod eller lyst til at investere i nyt design, repræsenterer
de et bjerg, som nutidens møbelmagere må bestige og besejre, hvis de vil overleve i en hård branche.
Motorsavs-massakre
Nogle kunstnere har brugt rådnende grisekroppe og udstoppede hundehvalpe i deres opgør med traditionen og dens mestre. Den østjyske designgruppe "Spring" brugte for fire år siden en motorsavs-massakre på en af møbelklassikerne for at gøre opmærksomme på sig selv. Wegners Y-stol kom under savklingen og hele det danske pressekorps stod nærmest på nakken af hinanden for at komme til og derefter flød forargelsen ud via avissider, tv-skærme og højttalere.
- Pressen udlagde det som et mord på Hans Wegner, men jeg har stor respekt for de gamle mestre. For mig var det for at gøre opmærksom på, at vi lever i en anden tid end Wegner og Mogensen og at vor tid kræver nye svar og nye former, siger Hans Sandgren Jakobsen, der var en af de fire medlemmer i "Spring".
Samarbejde med industrien
I Hans Wegners og Børge Mogensens tid var det snedkerarbejde at producere designer-møbler, men den produktionsform er alt for dyr i dag. Nutidens møbelmagere må i stedet arbejde sammen med industrien, hvis de vil have deres produkter ud på markedet til en fornuftig pris.
- Møbelindustrien er i dag på jagt efter fornyelse, og det kan jeg nyde godt af. Men de private forbrugere, der har lyst og råd til at købe designer-møbler, er desværre mere konservative. De træffer ofte det sikre valg og investerer i anerkendte klassikere af møbelmagere der for længst er døde - i stedet for at købe det nye design. Og det gør det vanskeligt for mig og min generation at slå igennem.
Trods de hårde odds forsøger Hans Sandgren Jakobsen sig nu som selvstændig møbeldesigner efter otte års lærerig ansættelse hos den københavnske møbelarkitekt Nanna Ditzel.
Farvel til lønarbejdet
Hans Sandgren Jakobsen har sagt farvel til lønarbejdet og kastet sig ud i en tilværelse som selvstændig. Efter mere end 12 år i København besluttede Hans Sandgren Jakobsen sig for at vende "hjem". Sammen med sin hustru og to børn er familien flyttet ind i en villa i barndomsbyen Grenaa, hvor hans første større møbelserie står. Det er cafeserien "Jakob", hvis stole og borde kan ses og bruges i Kattegatcenters cafe og restaurant.
- Mine børn og deres bedsteforældre skulle tættere på hinanden - det er den primære årsag. Så er der mere håndgribelige ting, som at vi for det samme beløb kan få et langt større hus i Grenaa, hvor jeg samtidig kan indrette tegnestue og værksted. Og endelig er der mere roligt på Djursland. Det passer godt til mit temperament.
I forvejen har Hans Sandgren Jakobsen kørt en del til Fyn og Jylland, mens han boede i Brønshøj. Mange af de møbelfirmaer han samarbejder med, ligger nemlig i provinsen. De københavnske interesser vil han pleje ved jævnlige besøg i hovedstaden.
Rumlig skitsering
Den østjyske designer arbejder mest i model. Selv om en ide ofte begynder med skitser på tegnebordet, så ligger hovedparten af processen i den rumlige modellering.
- Det er vigtigt for mig at komme i dialog med materialet, og for mig er en rumlig model bedre og sikrere at arbejde med end en todimensional tegning. Og så kan jeg selv bygge modellerne fordi jeg er uddannet møbelsnedker.
Fra ide over model til produktion og salg går der lang tid. Ofte flere år og fordi en designer er lønnet med royalties af salget er tålmodighed en nødvendig dyd. Taburetten "Gallery", som har fået to internationale priser og nu kan købes i forretningerne, har været næsten fire år undervejs. Den er designet på bestilling til Kunstforeningen Gammel Strand og er en demonstration af Hans Sandgren Jakobsens evne til at lokke nye muligheder og former ud af træet. Ingen troede på hans ide om at skabe et møbel ud af ét stykke regulært finer, da han lancerede den. Men da han kunne fremvise en model, som han havde konstrueret hjemme i kælderen, lykkedes det at få taburetten i produktion.
Dobbeltkrum finer
"Gallery" er lavet af seks til otte stykker én millimeter tyk bøgefiner, der er limet sammen til ét stykke som krydsfiner. Over en formkerne i aluminium bliver taburetten støbt og formet i en proces, der inkluderer tørring af limen. Det særegne ved taburetten er at den er dobbeltkrum og ingen har tidligere formået at få så meget ud af én finerplade.
- Et godt design består af funktion, æstetik og innovation. Det skal kunne brudes, være smukt og innovation betyder at man bruger materialet på en ny måde.
Hans Sandgren Jakobsen har trods sin unge alder en imponerende professionel karriere bag sig med udstillinger, priser, legater og produktioner. Og det betyder at kunderne nu er begyndt selv at henvende sig. Han har netop været på en 14 dages tur til Kina efter invitation fra det kinesiske møbelfirma, Qumei Furnituere, i Beijing der vil have ægte skandinavisk design.
Kinesisk møbelserie
- Det er en kæmpefabrik med 450 ansatte, der arbejder i trehold-skift. De har bestilt en serie møbler, som skal produceres på fabrikken til kinesiske kunder. Det bliver ikke noget med massivt træ, men møbler i laminat, fordi træ faktisk er en begrænset ressource derovre.
Det første arbejdstegninger med to- og trepersoners sofaer er sendt til den kinesiske hovedstad.
Men der er også nyt på vej ud på det danske marked. I disse dage rejser agenten fra det fynske møbelfirma Korup design rundt til sine kunder for at præsentere Hans Sandgren Jakobsens seneste møbelserie "Victor", som består af stol, borde, skænke og vitrineskab udført i massivt træ med sublime samlinger.
Alt tegner til at den østjyske designer bliver en af de få der klarer skærene i en hård branche og er på vej som en der designer fremtidens klassikere. Og hvem ved - måske kommer han på et tidspunkt selv til at skygge for næste generation.
Af Per H. Jacobsen
Besøg hjemmesiden www.hans-sandgren-jakobsen.com