danskmoebeldesign_header_090111

Poul Kjærholm design er mere moderne end samtidige designere af dansk møbeldesignPoul Kjærholm design er internationalt kendt og hører til de dyre drenge indenfor dansk møbeldesign. Poul Kjærholm har slået sine folder i arkitekturens verden og ikke mindst i møbeldesignets verden. I modsætning til mange andre skandinaviske designere på hans tid, så valgte Poul Kjærholm stål frem for træ i sit møbeldesign. Måske en af forklaringerne på, hvorfor Poul Kjærholm i dag synes mere moderne

Poul Kjærholmend de samtidige danske designere. Et er i al fald sikkert: Poul Kjærholm formåede at kombinere nogle stærke modsætninger i sit design f.eks. stål og skind. Den lethed og insisteren på det funktionelle design, som man fornemmer allerede i den første klassiker af Poul Kjærholm PK25 (afgangsprojekt fra Kunstakademiets Møbelskole), kommer til at præge meget af hans senere virke.

Den yderst eftertragtede PK22-stol synes formmæssigt at ligge tæt op ad PK25, men materialet har her et helt andet samspil. PK22-stolen er blevet en sand klassiker, der kun kan erhverves for mellem 15-20 tusinde kroner. Mageligheden lå også Poul Kjærholm på sinde. Med sin Flugtstol PK24 demonstrerer Poul Kjærholm en overlegen evne til at kombinere det smagfuld elegante med det behagelige og funktionelle.

PK80-briksen - et Poul Kjærholm værk i al sin enkelhed
PK80-briksen er enhver designelskers drøm, og man må da indrømme, at det obligatoriske B&O-anlæg står flot hertil. PK80-briksen koster en mindre formue, til gengæld får man et møbel, hvor alt synes lige tilpas... intet kan lægges til eller trækkes fra uden fuldstændigt at ødelægge konceptet og møblets høje kvalitet. Er der nogen grænse for hvor længe design af Poul Kjærholm vil vedblive at være tidsvarende?
PK80 briks designet af Poul Kjærholm

Danske møbler henføres almindeligvis til dyrkelsen af træet og snedkerhåndværket som et nationalt særpræg. En undtagelse fra denne regel er Poul Kjærholm. Han brød med træets dominans og betragtede fjederstålet med samme kunstneriske lødighed. Poul Kjærholms arbejder danner kulminationen på guldalderen i dansk møbelkunst og udtrykker en perfektion, som er uden sidestykke i dens historie. Poul Kjærholms møbler, som har en klassisk karakter, betød en nytolkning af møblets æstetiske kvalitet. Den enkle form og ædle materialebehandling gør møblerne til en fuldendt harmonisk helhed og noget helt unikt i møbelkunsten.

Poul Kjærholms kunstneriske mål er præget af en formel klarhed, der udtrykker materialets specielle fortrin i en klar og logisk form, hvor samspillet mellem møblets helhed og detalje kontrolleres i en sådan grad, at de enkelte dele, møblet består af, i sig selv kan aflæses som en helhed.
Poul Kjærholm kunne tage tilsyneladende entydige resultater op til revision og skabe nye selvstændige løsninger.

Møbler af Poul Kjærholm skal fuldstændiggøre arkitekturen
PK22 i læder designet af Poul KjærholmPoul Kjærholm var en af de få møbeltegnere, der satte sine arbejder ind i en arkitektonisk referenceramme. Møblet skulle støtte og fuldstændiggøre arkitekturen. Et eksempel er møbleringen af koncertsalen på Louisiana, hvor Poul Kjærholm har tegnet møblerne. Her fremhæver og varierer han arkitekturens tema på en sådan måde, at der opstår en lethed og intensitet i rummet, der helt er i husets ånd.
På udstillingsområdet nåede han også betydelige resultater, der ofte blev en slags milepæl.
Det mest gennemgående materiale var fjederstål, der blev kombinert med træ, læder, peddigrør, canvas, flagline eller pergament. Men også lamineret og dampbøjet træ har Poul Kjærholm anvendt til møbler.

Poul Kjærholm har som lektor og siden professor på Kunstakademiet møbelskole videreført mange af Kaare Klints holdninger, og derved øvet en betydelig indflydelse på den efterfølgende generation af danske møbeltegnere.

Vil du læse en bog om  Poul Kjærholm så læs her!

Se værker af Poul Kjærholm her!