Arne Jacobsen regnes for en af det 20. århundredes mest betydende danske arkitekter og designere, og hans navn er synonym med den danske modernisme. Hans holdning til rene linjer og enkelthed reflekteres i alle hans design - fra bygninger, møbler, tilbehør over tekstiler til belysningsarmaturer - et imponerende virke over 50 år.
Arne Jacobsens formgivning er en inspirerende lektion i geometri som udtrykt i hans forenklede formsprog. Ufejlbarlig proportionsfornemmelse. Fantastisk samspil mellem linjer, vinkler, cirkler og cylindere. Han insisterede på at skabe visuel harmoni og rene linjer og undgå overflødige elementer. I sit farvevalg foretrak han bløde toner og nuancer, som ikke ville virke dominerende. Han mente, at en genstand aldrig skulle blive dominerende eller være forstyrrende for oplevelsen. Faktisk brugte han samme indfaldsvinkel, når han indrettede, som når han tegnede bygninger - han betragtede hele rummets atmosfære som et hele.
AJ-lamperne udtrykker til fuldkommenhed Arne Jacobsens puristiske opfattelse af design. Armaturerne er oprindelig designet i 1960 til Radisson Blu Royal Hotel, København - og kendt som SAS Royal Hotel - og det asymmetriske, kegleformede armaturhoved markerer tydeligt lysets retning. Med andre ord kan man forestille sig lyset, før lampen overhovedet er tændt, fordi lysstrålens form er gengivet i armaturet. Lampehovedet kan vippes og er designet i ét sammen med fatningen, så lysstrålen og formen passer perfekt sammen.
Både arkitekter og design-entusiaster er vilde med AJ-armaturerne, og de bliver nu lanceret af Louis Poulsen i samarbejde med Radisson Blu Royal Hotel for at markere, at armaturerne og hotellet i år fylder 50 år. Det gør Arne Jacobsens stole, Svanen og Ægget, også.
Fem nye farver fra Arne Jacobsens farvepalet
"Da vi skulle finde inspiration til farverne, kontaktede vi Fritz Hansen, som gav os adgang til nogle af Arne Jacobsens farveskalaer og nogle af de gamle tekstilprøver til Svanen og Ægget," forklarer Claus Østergaard, som er International Marketing Manager i Louis Poulsen.
"Arne Jacobsen var tilsyneladende ikke særlig glad for stærke farver. Han brugte tekstiler som en slags slør, der filtrerede dagslyset fra vinduer, så lyset generelt blev blødere og roligere. Vi afprøvede de farver, vi fik fra Fritz Hansen, og valgte de 5 bedst egnede. De harmonerer perfekt med enhver indretning. De samme farver går igen i mange af Arne Jacobsens tekstiler og i de akvarelfarver, han malede med som en hobby," tilføjer Claus Østergaard.
Claus Østergaard har i lanceringen fået assistance af Pia Knudsen, som er Business Area Manager, Residential hos Louis Poulsen. Pia Knudsen fortæller, at Louis Poulsen "gentagne gange har forsøgt at fremstille AJ-armaturerne i andre materialer og med andre overflader, men aldrig har været tilfreds med resultatet. Vi har holdt fast i de sorte, hvide og grafitgrå versioner med den kendte glatte og matte overflade, som er så elegant. En skinnende overflade ville have set forkert ud. Vi har været igennem ufattelig mange arbejdsgange for at opnå den rolige og afdæmpede effekt, som AJ Bord, Gulv og Væg har."
De 5 nye farver er dæmpede nuancer, som er opkaldt efter de rum, der bliver indrettet til dem på SAS Royal Hotel og som står færdige 1. marts 2010. På hotellets 18. etage vil de kunne opleves i nyrenoverede dobbeltværelser og suiter, som er valgt til den farve, der bedst vil passe ind. Gæster kan vælge den farve, de bedst kan lide i værelserne 1805, 1806, 1808, 1809 eller 1810, og tilbringe en nat omgivet af verdens bedste design.
Men der er også en anden side til markeringen af de 50 år
Den nye direktør for Radisson Blu Royal Hotel, Roy Al Kappenberger, blev født på 18. etage. Roy Al Kappenberger er søn af den schweiziske hoteldirektør, som samarbejdede med Arne Jacobsen, da hotellet blev bygget. Han kan huske, at han som barn løb rundt på hotellet iført en elevuniform. Han kan også huske en masse kendte gæster, lige fra medlemmer af den kongelige familie og politiske topfolk til filmfolk og rockstjerner, som alle har boet på det, der er kendt som verdens første designerhotel. "Arne Jacobsen var visionær. Et geni, der virkelig var langt forud for sin tid," siger Roy Al Kappenberger. Arne Jacobsen skabte med hotelbygningen, den svungne trappe, de berømte stole, Svanen og Ægget, og alle detaljerne i indretningen helt ned til skuffer, dørhåndtag og stålbestik et gennemført hele dengang i 1960. Han indførte et helt nyt formsprog for moderne design i 60'erne. På den måde omdefinerede han samtidig vores opfattelse af luksus. Fra svulstigt, overpyntet og prætentiøst til diskret elegance.
Som Roy Al Kappenberger udtrykker det: "Arne Jacobsen satte et uudsletteligt præg på vores hotels DNA. Det er utrolig vigtigt for mig at holde fast i arven efter ham." Af samme årsag fastholdes værelse 606 i den oprindelige indretning som det eneste af hotellets 275 rum. Som et lille museum står det som en hyldest til Arne Jacobsens sikre æstetiske sans.
De nye AJ armaturer i de 5 nye farver vil blive brugt i 5 forskellige rum som en markering af 50 år med enestående enkelthed. Anvendt i et monument over Arne Jacobsens fremtidsvision, et designet 5-stjernet mesterværk. Gæsterne har nu mulighed for at nyde dette fantastiske ikon skabt af minimalismens mester i den farve, de bedst kan lide. I tidløse farver.