danskmoebeldesign_header_090111

Morten Voss er udråbt til at være et seriøst bud på et nyt dansk designikon, der kan løfte arven efter navne som Jacobsen og Mogensen. Domea har spurgt ham, hvordan man som designer kan vide, at man er ved at skabe en ny klassiker. For det giver - måske - svaret på, hvordan man som forbruger kan vide, at man er ved at købe et møbel, som man også er vild med om 10, 20 og 30 år.

“For mig er design det, du kan addere til et objekt ud over den funktionsbestemte form. Det er ideer og drømme, det er kulturen og personen bag, og det er det, folk køber," siger Morten Voss over en kop kaffe i sin tegnestue i en gammel fabriksbygning i Valby. Det giver samtidig svaret på, hvorfor han bruger sig selv så aktivt i markedsføringen af sine egne, og meget personlige, produkter: "Man skal turde stå ved, hvem man er, og hvad man laver, ellers virker det utroværdigt", siger manden,der - så vidt vides - var først med at stemple sit navn højt og tydeligt på sine møbler. Hvilket må siges at være et særsyn i en branche, der er præget af indadvendte mennesker.
Alligevel virker han ikke synderligt selvcentreret, da han viser sine møbler frem, og det er langt fra dem alle, han tror på, er langtidsholdbare, og dermed bud på nye klassikere.

Morten Voss - DaytonaKLASSIKERE DELER VANDENE
Hvornår er noget så et bud på en ny klassiker, spørger vi,og Morten Voss kvier sig ved at sætte ord på det, der først og fremmest er en følelse. "Som designer kan man mærke det i mellemgulvet, når den er der. Der er en klar fornemmelse af potentiale. Godt design tager afsæt i publikum og fører dem et stykke frem, men ikke for
langt, for man laver jo ikke ting for sin egen skyld. Lige så snart du bøjer en linje, kommunikerer du". Morten Voss beskriver design som er et andet sprog, der udtrykker holdninger og værdier, og sammenligner godt design med god litteratur. "Hemingway kunne bruge tre uger på at vælge de rette ord til én sætning, men når du læser den, rammer den dig også lige i hjertet, og du tænker: Selvfølgelig skulle det siges sådan. Og det er det, jeg  går efter. Arne Jacobsens 7'er stol er jo en smuk, funktionel skulptur, der gør folk glade". I praksis betyder det mål for kvalitet hårdt, hårdt arbejde, hvor et af hans pejlemærker er, at de idéer, der holder, kommer til ham som rene ideer. Det gælder fx hans Flightdeck-borde og Daytona-stolen, der også har det tilfælles, der kendetegner de nye klassikere, når de vises første gang: At de deler vandene. Nogle hader dem, andre elsker dem. Og hvis det ikke er sådan, er der noget galt.

BOLIGINDRETNING
Morten Voss ser tidens store interesse for boligindretning som alt andet end et udtryk for overfladiskhed og narcissisme. "Det er sundt, at vi har så mange ressourcer i dag, at vi kan udtrykke os selv og realisere vores egne rammer. I stedet for at indordne sig livet, så vil folk i dag påvirke det. Og hjemmet er det nærmeste, vi har. Vi vil have, at vores hjem skal afspejle vores drømme og visioner - ikke vores forældres. Jeg tror kun, vi har set starten, for historisk set er vi på vej ind i et utroligt rigt samfund, hvor almindelige børn i dag er bedre uddannet og mandsopdækket, end kongebørn var for 200 år siden".

HVAD MED DIG SELV?
Hvordan bor han så selv, spørger vi. "Med prototyper over det hele, til min kærestes irritation. Mit drømmehus er nybygget og ligger ud til vandet, men det ligger lidt ude i fremtiden, og i mellemtiden kan det være lidt lige meget med indretning. Mange arkitekter er som skomagerens børn, der går i hullede sko, men måske gør vi noget ud af den næste lejlighed". Og måske er den næste lejlighed en af dem, Morten Voss' tegnestue er ved at indrette fra A-Z på Halmtorvet. En metode, der er en gammel nyhed i New York, men helt ny i Danmark.