Share
MØBELPRIS TIL DESIGNERPAR MED HELHEDSPERSPEKTIV

Designerparret Karen Kjærgaard og Hans Thyge Raunkjær modtager Møbelprisen 2005

Dansk Møbelindustris Fond tildeler Raunkjær Kjærgaard Design Office (RKDO) Møbelprisen 2005, der består af et diplom samt et pengebeløb på 40.000 kr. Overrækkelsen finder sted tirsdag den 27. september 2005 på Kunstindustrimuseet i København.

RKDO får prisen, fordi designerparret er "banebrydende, når det gælder koncepttænkning inden for dansk møbel- og indretningsdesign. Prismodtageren har tidligt udfordret de traditionelle grænser for opfattelsen af møbeldesign ved at tænke i helheder, således at møbler, indretningstilbehør og brugsgenstande ses som ligeværdige elementer. Raunkjær Kjærgaard Design Office dokumenterer gennemslagskraften i sin tænke- og arbejdsmetode ved en alsidig kundeportefølje, der går på tværs af såvel pris- som produktsegmenter, og fremtræder - også på det eksperimenterende felt - som en i alle måder nytænkende, ansvarlig og åben designvirksomhed, hvis eksempel tjener til efterfølgelse," som det hedder i fondsbestyrelsens motivering.

Raunkjær Kjærgaard Design Office (RKDO) blev etableret i 1989 af ægteparret Hans Thyge Raunkjær og Karen Kjærgaard. Hans Thyge Raunkjær (f.1957) har uddannet sig til designer i Milano, mens Karen Kjærgaard (f. 1960) er uddannet på Arkitektskolen i Aarhus' afdeling for møbel og rum. Med base i Århus har parret i årenes løb - både sammen og individuelt - stået bag en bred vifte af produkter og projekter inden for møbel- og produktdesign, der spænder lige fra badeværelsesudstyr og belysning til komplette butikskoncepter for boligindretning i Italien. Stærkest i billedet står en række velgennemtænkte og -førte møbler og møbelkollektioner, tegnet både for betydende danske producenter - R. Randers, SIS, Trip Trap, Stouby, Zenia House m.fl. - og for en række udenlandske fabrikanter.

For Hans Thyge Raunkjær og Karen Kjærgaard handler designarbejde først og fremmest om at undfange og styre processen fra ide til konkret virkelighed. Det er parrets grundholdning, at designeren ikke står alene i processen, men gennemfører den i samarbejde med andre kræfter - både kommercielle og kreative - for at nå de bedste løsninger. "En designer er som en dirigent, der skal få mange musikere til at spille sammen for at opnå det rigtige lydbillede," siger det århusianske prismodtager-par.